برای تا ًمین وحدت ملی،عدا لت اجتماعی ، تحقق دموکراسی وسعادت ا نسان
جليل پرشور جليل پرشور

 

   برای تا ًمین وحدت ملی،عدا لت اجتماعی ، تحقق دموکراسی  وسعادت ا نسان:                                           

        واعظان ونا صحان د ینی ورهبران سیاسی باید خود نمونهً تقوا وصداقت با شند                                                                                                            

      انسان بصفت اشرف مخلوقات، سازندهً تاریخ، عامل هر تغییر وتحول مثبت دارای نبوغ وتوان عظیم فکری،بوجود آورندهً بزرگترین تمدنها وفرهنگها، دگرگون ساز  جهان،غلبه کننده بر بسیاری از بخشهای د نیای هستی وطبیعت، بازدید  کننده  و گردش کننده در کرهً غیر نورانی و خاک آلود ماه ، مطلع وباخبر از مجموع جهان پیرامون، کرات سماوی ودرمجموع نظام شمسی،عالم ،کاشف ومخترع ، گردا نندهً چرخ عظیم تخنیک،اقتصادوفرهنگ جامعهً بزرگ بشریت ودارندهً استعدا دعظیمی که نمیتوان عمق وپهنای آنرا در این نوشتهً ناچیزمحدود ساخت وبیان کرد، قابل ا حترام  وسزاوار هر نوع خدمتگذاریست.                   

      برای رنگ ورونق بخشیدن ، وبهتر شدن شرا یط زنده گی  مادی ومعنوی  این موجود با ارزش وتکامل یافته ، از ملیونها سال باینطرف چه بوسیلهً تلاشها وکار فردی ویاازطریق سعی وکوشش واقدامات د سته جمعی ، در اشکال ومیتود های ابتدایی ویا پیشرفته وعلمی در دیروز وامروز ، جد وجهد فراوان ومبارزات وسیع وپُر از دشواریها وجانفشا نیهای عظیم توا ًم با قربا نیها وتلفات  بیشمار مبذول گردیده وبکار بسته شده است.                                                              

  بعدازآنکه  اولین  سیستم زنده گی  مشترک   وشورایی  مرد م جای خودرا به ا ولین اداره چیان ا نتخابی بوسیلهً خود آن گروههای اولی وا بتدایی جامعهً بشری آنزمان تعویض کرد وادره چیان ا نتخابی از تحت کنترول مردمی که آنها را انتخاب ویا تعین کرده بودند خارج شده ورفته رفته بکار فرمایان ، آمرین وبادار های مردم تبدیل شدند، زمان بسیار طولانی سپری گردیده است.                        

    آن زمان سر آغاز بد بختیهای عظیم  وطویل مدت برای تمام ا نسا نهای شد که سروکارشان با یکی از وسا یل تولید وتهیه غذا ومعیشت برای خود ودیگران بود ودر امر تولید نقش جدی ومستقیم دا شتند،در حا لیکه صلاحیت توزیع اثر زحمت خود را قبلا ً ازدست داده بودند ،زیرا قبلا ًاعتقاد شان این بود که با تعین نمودن شخصی بصفت کلان وبزرگ، کارها بهتر ومشکلات کمتر میشود.         

       با وسیع شدن گروه های انسانها، تشکیل خانواده ها وایجاد مجتمعهای متعد د بهتر شد ن نسبی شرا یط زنده گی مرد م،  مشغول شدن مردم در امور کشت وزراعت، مالداری وصنایع ا بتدایی  در بخشهای مربوط به تولید آنزمان ، قدرت اداره چیان که دیگر برهبران تبدیل شده بودند بحدی بالا رفت که بصورت طبیعی خودرا قابل احترام میدا نستند واز مردم انتظار خم شد ن، دست بوسیدن حتا در مقابل شان بزمین افتیدن را داشتند، رفته رفته این ا نتظار با بکار بردن رعب وترس ودشوار ساختن شرایط زندگی مردم خاصتاً برای سرکشها ویاغیها، جبرا ً به وجیبه ومسوولیت جدی ووظیفوی  مردم تبدیل گردید.                              

       با آغاز کوچیدنهای ضروری  برای پیدا کردن منا طق وسیعترغرض زراعت و ما ل داری،بزرگ ساخته شده های آن روز در محلات جدید سُکنا ،دست بکار شده خود را نه تنها آمر وفرمانده ورهبر بلکه پیشوا نامیدند وباا ستفاده ازامکاناتیکه ازحاصل رنج ومحنت مردم در نزد شان جمع میشد برای خود شخصیت و موقف   مقدسی  قایل وبوجود آوردند که روز تا روز بین آنها وتودهً مردم که زمانی خود جزً آنها بودند،فاصله بوجودآمد تا سرا نجام خود را به بُتها وتوتمهای قابل حرمت و عبادت تبدیل کردند ودیگر خودرا  جُزء تودهً مردم نمیدانستند ومرتبط  دا نستن خودرا بامردم عادی برای خود، کسر شا ًن واهانت تلقی میکردند.                          بلی متا ًسفانه نطفه های تبعیض،ا متیاز،شکل گیری قدرتهای مطلقه وا ستبداد امیران، پا دشاهان،ا مپراطوران ومدعیان پیشوایی  ورهبری که مصیبتهای عظیم و فراوانی را برای مجموع بشریت ببار آورد، درآن زمان گذا شته شد وشکل گرفت وتا امروز بدرجات واشکال مختلف ادامه دارد وجا خالی نمیکند.                

   برتریجویی های قومی، زبانی، رنگ وپوست، خانواده های اصیل وبدل،اقوا م و ملیتهای برگزیده  وپست(!) کم ، کم طوری جان گرفت وقوت یافت که قدرتمندان وخانواده های از خود راضی ویا خود بزرگ بین، خون ملیونها نفر از همنوعان  خودرا برای کسب قدرت ویا حفظ قدرت و جاه وجلال شان به بسیار ساده گی ریختند وآن  ادعاهای تقدس وبرتری جویی غیراخلاقی وغیرانسانی ناشی شده از تراوش های فکری مستبدین ویامفکرین غلام بچه های شان تا اکنون وباشکال مختلف وجود دارد، متبارز میگردد ، مصیبت می آفریند وقربانی میگییرد، وگرنه بایک نگاه حتا سرسری به سوابق  زنده گی وا صا لت خانوده گی حکام مستبد  وظا لم، بآ سانی در می یا بیم که اسلاف  وخانواده های پر مدعای ایشان ا کثرًا قبل از قدرت هیچکارهً هم  نبودند و مردمانی بودندجداً عادی ومعمولی.                      

 

   هدف ازیادآوری مطالب بالا اینست که هر آنچه نصیب قدرتمندان، ثروتمندان ویا حکام(امپراطوران، پاد شاهان، شیوخ، امرا،خلیفه هاودیکتاتور ها) شده است ازلی وابدی نبوده  ونمیتواند باشد، متا ًسفانه نه تنها در ازمنهً قدیمی وگذ شته از سطح درک پایین مردم ا ستفادهً منفی وغرض آلود صورتگرفته ا ست بلکه همین اکنون نه فقط دروطن ما بلکه درپیشرفته ترین کشورها ، غارتگران وثروتمندان نشسته براریکهً قدرت ویا گروه های دین فروش وتاجران اند یشه، تفکرومقد سات ملی ومذهبی، مردمان شان را فریب میدهند وجنگهای تجاوز کارانهً شان را که جز اهداف  شوم سیاسی واقتصادی چیزی در قبال خود  ندارد جنگ مقدس وبرای رضای خدا قیمت میدهند وبا کمال تاًسف عدهً از روحانیون  نیز این پروسه های آدمکشی راحمایت وتوجیه د ینی ومذهبی نموده بالای معتقدین ساده دل، آنرا می قبولا نند.                                                                                        

       آخر، چرا افرادی، بزرگی وعظمت پروردگار را یاری رسان خود شان درموارد جنگ،ظلم  وتجاوز بمال وجان وحتا ناموس سایرین نه فقط کفار  بلکه برادرن همدین، هم مذهب وهمزبان خودوانمود وتبلیغ کنند، آیا این تهمت بذات اقدس الهی نیست ؟ چطور امکان دارد خدا با آن همه بزرگی وعظمت، جاه وجلال کبریایی، درپهلو وجانب یک گروه از مخلوق خودش بایستد وعلیه مخلوق و سایربنده گان دیگرش شمشیربزنددرحالیکه همه مخلوق وبنده گان ا ویند.      

         این سیاستها مولود منافع یکعده خاصتا آنهاییست که بقیمت فقر وتنگد ستی  واهانت گروه های وسیع مردم بزنده گی طفیلی عادت کرده اند وبرتری جویی دینی ومذهبی که بمثابهً عامل ا ساسی بقای شان ثابت گردیده است،باید همیشه مورد استفادهً آنها قرار گیرد وفعال باشد زیرا بحیث تجارت بی سرمایه سودهای  کلا نی   را برایشان ببار آورده است و میآورد.             اگرتبلیغات یک جا نبه ً دینی را قبول کنیم ،و بطور مثال ادعای یهودیان را در نظر بگیریم، با ساس آن درمی یابیم که یَهُوه  فقط برای بقا،بزرگی ،عزت، کثیر شدن قوم بنی اسرا ییل و عظمت وجلال وپاکیزه نگهدا شتن ا ستخوان،خون وروح آن قوم مکررا ً ابراز نظر نموده واطمینان داده است،درحالیکه ملل واقوام دیگررا نه تنها ارزش نمیدهد بلکه بزرگترین رهبران یهود را برای نابودی وتارو مار نمودن دیگران بهر آیینی که متعلق باشند، مکلف ومجبور میسازد .      

              از همین جا ست که دولت های اسرا ییل باساس متون تورات ادعا میکنند که یَهُوه سرزمین بین دونهر (مصر وفرات) رابه پیغمبران بنی اسراییل بخشیده است  لذادولت آیندهً یهودی با ییست در وسط نیل وفرات جابجا شود، که باین ترتیب باید سرزمیهای وسیعی از مصر ، تمام اردن، سوریه، لبنان وقسمت بزرگی از عراق را باساس فرمایشات  مندرج وبطور صریح بیان شده در تورات، جزقلمروو  حاکمیت توراتی اسراییل قبول کرد ودر اختیار آن قرار داد.        

                       آیا مردمان آن سرزمینها که تاریخی قدیمیتر وغنی تر از قوم یهود دارند اینرا می پذیرند ؟ هرگز نی ! پس تکلیف بنود موجود در تورات چه میشود؟ درحالیکه مردمان آن کشور ها همه مسلمان اند ودر پهلوی قرآن کریم به تورات وانجیل وزبور نیز ایمان دارند، آیا میشود بخشی از تورات را قبول کرد وبخش دیگری را که برای قوم عرب  زیانبارودر حکم خود کشی است ولی  برای  قوم یهود یا  به قول خود شان برای بنده گان برگزیدهً یَهُوه سعادت بار است نپذیرفت؟.                     

   چرا این همه دانشمندان ومراجع فتوا وتقلید اسلامی ومسیحی درمورداین ادعاها و مسا یل اساسی دیگر ابراز نظر نمیکنند وصد ها ملیون از پیروان این ادیان ابراهیمی را در مورد، بیخبر میما نند، آیا واقعا ًوعدهً خداوند برهبران وپیغمبرهای برخا سته ازقوم یهود چنین بوده که فلان ساحه جزقلمرو قوم یهود باشد؟اگرآنچه در ترجمهً فارسی تورات آمده است دقیقاً کلام آسما نیست، چطور میتوان در برابر هدایت خداوندی قرار گرفت واگر حقیقت ندارد و  در متن تورات مداخله صورت گرفته ( د ست خورده است) چرا درَرد آن  اقدام نمی شود ، با چُپ  بودن مشکل حل نمیگردد.                                                            

              این ادعا ها در حالی صورت میگیرد که در هیچ آیتی از آیات قرآن کریم در مورد صحت بودن ادعا های مذکور تذکری داده نشده است.                          

       اگر بادیدی بدون تعصب بمسایل مختلفهً زنده گی بشریت در دیروز وامروز نگاه کنیم بخوبی درمی یابیم که همین برتری جوییهای مذهبی ، قومی ونژادی چه بلاها ومصیبتهای عظیمی را بالای بشریت که تحمیل نکرد وهنوزبا وجودهمه تکامل و پیشرفتها ییکه درعرصه های مختلفه، در راس تحول عظیم درتوانا ییها  ا ستعداد وتوان مغزی انسان درعرصهً اختراعات وا کتشافات محیرا لعقول نصیب بشریت گردیده است ،گروه های متعدد جوامع متمدن ودرحال انکشاف یا عقب نگهداشته شده برای طعنه زدن بهم، برای مات ومغلوب کردن یکدیگر،برای ارایه نمودن اسنا د و مدارک معتبرتاریخی غرض تثبیت قدامت تاریخی وفرهنگی وزنده گی کردن بروی کرهً خاکی، هرکدام  بقایای ا ستخوا نهای قبرستا نها ی قدیمی را که معلوم نیست محل دفن کدام طایفه ،قوم ،نژآد وا نسانهای کدام دورهً تاریخ بوده ، جمع آوری نموده  وکالبد شگافی میکنند ویا با ا ستفاده از امکانات پیشرفتهً امروز از طریق تثبیت  دی،ا ن، ای که متا ًسفانه کشورهای فقیر وبقایای ملیتهای بومی آسیایی، افریقایی وامریکای لاتین هنوز بآن دسترسی نیافته اند آن فوسیلها و  استخوانها وبقایای ا نسانی را تثبیت میکنند، اگر این تحقیقات   برای  تکمیل وتوفیر معلومات، وتحقیق چگونگی زنده گی بر روی زمین باشد خوب درغیر آن نشود که از آن تحقیقات نیز بهره برداری های استعماری شودوبا کل جرا ًت(!) منکرسابقهً زنده گی و قدامت موجودیت مردمان کشورهای فقیرشوند وگویا ثابت کنند که عقب مانده گی کشور های جنوب ناشی ازعدم امکان رشد دماغی آنهاست طوریکه در مورد سیاهان این ادعا قبلاً صورت گرفته است.                   

              این جنگها ودعوا هادر شرایطی ادامه دارد که کرهً زمین ببرداشت بسیاری ها بدهکدهً کوچکی مبدل گردیده که زنده گی درآن بدون تحمل و پذیرش دیگران  و دادن حق زنده گی آزاد وآبرومندانه بآنها وبهره مندی یکسان تمام نوع بشر از امکانات  و دا شته های طبیعت وکلیه دست آورد  های اقتصادی وعلمی جامعهً بشری، غیر ممکن گردیده ودوران خودسری ها وبی ارزش نگریستن ها بسایر ملل ومردمان بهر دین، مذهب، نژاد زبان و  فرهنگی که تعلق دا شته با شند سپری گردیده است.                                        

     بشریت خیر خواه ،عدا لت پسند،صلحدوست وبی تعصب جوامع امروزی از طریق مطا لعه وبررسی حوادث خونین گذ شته وچشم دید خودش باین نتیجه رسیده است که همین انسان قابل حرمت، متکامل، اند یشمند، کاشف ومخترع وقافله سالارکلیه  مخلوقات وموجودات کرهً زمین ، بارها وهزاران بار بحدی ظالم وخونریز گردیده ومیگردد که تمام ا صول، معیارها ود سا تیرادیان سماوی، عقاید واخلاقیات ا نساندوستانهً  سیاسی وفکری خودش را زیر پا نموده وحشیانه تر نسبت بهر درندهً، نه بجان سایر حیوا نات که بجان همنوع خودش،بجان هم خون و هم سرشت وهم سرنوشت خودش حمله کرده وباعث خرابیها وخونریزیهای وسیع و فراوان گردیده است.                                                                   

       از همینجا ست که در توصیف مقام ا نسانی میتوا نیم بگوییم که: ا نسان درقالب روح بزرگ انسانی اش میتواند فرشته باشد ولی با خصوصیتهای منفی، حیوانی وستمگرانه اش بدتر از هر درنده وجانور وحشی عمل میکند ومیتواند خون های بیشماری رادریک چشم بهم زدن بریزد ومحصول سا لها کار ، زحمت وسازنده گی جمعی را با خاک یکسان کند  .        

     بلی همین انسان خلاق ودانشمند، کاشف ومخترع،برای نابودی خودش برای محو دسته جمعی نوع بشر  وسایر جانداران بمب ا تم را اختراع کرد وبالای جاپا نیها استعمال نمود،ودر طی صدها جنگ خونین وپرتلفات از انواع اسلحه ها از جمله گاز های جداً کشنده وخطرناک علیه همدیگر استفاده کرد ه اند وخواهند کرد.    

    چرا چنین ا ست که عملکرد انسان میتوانداز همنوایی با فرشته تا همسویی واتحاد با شیطان درتردد باشد، دلایل این برخوردها ی متضاد را باید درروشنی حقا یق تاریخی،مراحل مختلفهً رشد وتکامل انسان وسیستم تولید وتوزیع نعمات مادی،شکل گیری انواع مختلفهً سازمانها وادارات رهبری وحکومتی ملتها وتغییر وتبد یل متعددمذاهب وادیان واعتقادات مردم با لاثر زوروبکاربردن سلاح ،بوجود آمدن طبقات واقشار طفیلی، زورگو، مستبد، تمامیت خواه،حکومات ستمگرظالم و موروثی ، زایل شدن نقش مردمان جهان درتعین سرنوشت شان،مطالعه وجستجو کرد،ونقش منفی افکار ،عقاید، ایده ها ومکتبهای نفرت آفرین،ا نسان ستیز، دیگر ستیز،تفوق طلب،ا نحصارگر،مسا محه نا پذیر وشخصیت های کلیدی واساسی این افکار را مورد بررسی ومداقه قرار داد که با چه چالها ، نیرنگها وتبلیغات فریبنده ذهن ودماغ مردمان خوش قلب وساده د لرا مجذوب افکارونیتهای بیثمروزیا نبا ر  خودساختند وتحفه های ناپا ک کینه توزی،عداوت وجنگ دا یمی را بین کتله های بشری توزیع کردند.   

  اگربدون جانبداری قبلی قضاوت کنیم درمی یابیم که انسان برای بسیاری از عقاید مفید سیاسی ومذهبی بحیث اساس وبنیاد زنده گی وتغیر وپیشرفت جوامع مطرح بوده واست، در قرآن کریم نیز بارها درمورد مقام ومنزلت ا نسان تذکر بعمل آمده ودرآیة ً کریمهً  (وَلقَد کَرمنا بَنی آدَ مَ ) صریحا ً به مقام ا نسان وحق کرامت به ا و هدایت داده شده است بدون ا ینکه پیش شرطی مطرح شود ، یعنی انسان بدون در نظر داشت دین،مذهب ، رنگ، پوست، ثروت،فقر، پیش رفته وپس رفته،ا صیل وبد ل(!)،اکثریت واقلیت،شمالی وجنوبی وسایراسباب ووسایل تفرقهً که فعلاً مورد استفادهً نیازمندان و کاربران قرارمیگیرد، دارای کرامت است.    

   درتعریف کرامت آمده است: کرامت- مص.(ع ) «کرامة» (کَ.مَ) « بزرگی ورزیدن، جوا نمرد  بودن ، بزرگی و ارجمندی، بخشنده گی امرخارق عادت که از اولیا وصالحان دیده شود، پا یین تر از معجزه که خاص ا نبیا است، کرامات جمع.    سوال پیدا میشود که چطور عده ً به نیابت از خدا ودین رسول ا له بدون تعمق بفرموده های صریح قرآنی، که سنگ حمایت از آنرا بی جهت بسینه های پر از کینهً خود بآهسته گی برای ضربه ندیدن میکوبند، امر قتل ومرگ وسنگسار نه تنها انسانهای سایر ملل، بلکه هزاران مسلمان بیگناه را دیروز وامروز صادر کردند ومیکنند وهزاران بار اتفاق افتیده که یک آدمک عادی، بیسواد وبیخبر از احکام الهی ازوظیفهً گرفتاری که کاریک پولیس ا ست تا تحقیق وبررسی امورات حارنوالی ،محاکم وتطبیق کنندهً حکم صادر شده بوسیلهً خودشرا ،خود به تنهایی انجام داده است واکنون نیز افرادی باصطلاح مسلمان وخارجی ستیز،سربازان بیگناه وطنر ا که همهً شان مسلمان ودارای کرامت انسانی وحق طبیعی زنده گی اند، بخاطر مخالفت با دوستان وهمراهان قدیمی امریکایی شان که چندی قبل پیرامون بعضی از مسایل باهم اختلاف پیدا کردند، با نعرهً تکبیرحلال میکنند، وهمه کارها واقدامات خودرا تطبیق شریعت واحکام الهی جا میزنند.                  

     این کارها جدا ًقابل سوال ا ست ، باید مسوولین ویا اجاره داران دینی تکیه زده بر عالی ترین کرس

         اگراعتقاددارند که راه طالبان، راه اسلام وشریعت است ودرجهت اعلای کلمةاله،  و خود بنا به مجبوریت های مجهول ویا خدای نا خوا سته از ترس از  ازدست دادن قدرت وچوکی های که برای بدست آوردن آن، نه فقط، سر، هزاران نفر را ترکانده اند بلکه شکم هزاران نفر را دریده اند وباین موقف رسیده اند، نمیتوا نند صریحا ً موضعگیری کنند، این نیز برای شان مشکل وقیمت تمام خواهد شد، زیرا کاسهً صبر دولت، امریکاییها ومتحدین  ا یتلاف بین ا لمللی در زمینه بسر خواهد آمد ونشود که مورد غضب قرار گیرند وبرای شان دیر شود و نتوا نند صداقت ووفاداری خودرا در برابرارباب وکله خورقریهً جهانی که با کل سخاوت معا شات، جیب خرچها، مصرف دسترخوان ، حج پولی ومصارف استرا حت های تابستانی وزمستانی ومخارج تحصیل درخارج(غرب) جگر گوشه های آنها را بقیمت فقربدبختی گرسنگی وبیسواد ما ندن صد ها هزار یتیم مجموع فا میل های شهیدان انقلابی وجهادی،در سطحی جدا ًبالا وبه دالر پرداخت میکند، ثابت کنند!!!.                                 

    اینجا میخواهم از آنانیکه یکباره توغ وعَلَم ناسیونا لیزم را باساس مُود روزونه باساس درک وضرورت های جامعه بلند کرده اند بپرسم که چطور میتوان درفضاو محیطی که نفرت وانتقام وعدم سازش با ادیان ومذاهب دیگر بحیث یگانه سمبول ونماد اسلامیت تبلیغ وقیمت پیدا میکند،فقر، تعصبات قومی وزبانی، عقب مانده گی وبیسوادی بیداد میکنند میتوان خود بر همه مشکلات فایق آمد  ویادر چنین حالت که عدهً درلفظ بالای ناسیونالیزم تکیه میکنند، همکاری وهمیاری جهانی را نه فقط در مسایل جلب کمکها ومساعدت های اقتصادی بلکه برای بقا ،حمایت ودفاع ازحاکمیت جلب کرده ومورد استفاده قرارداده اند درحالیکه عین حالت ووضع  امروزی را چندی قبل همکاری با کفر، خیانت ووطنفروشی قیمت میدادند وعلیه آن جهاد خونین را اعلام کرده بودند.            

 

 مگرعین سناریو البته با تغیر کلی اهداف دوحاکمیت ،ا ینبار وسیعتر وپر دامنه تر از موجودیت شورویها ،با لشکر کشی بدون حد اقل مشوره بدون دعوتنامه، بدون ویزای دخول، سرازیر شدن از زمین وهوا بداخل هردره وبرسر هر کوه وطن بوسیلهً امریکایی ها وبعدا ًقوای ناتو تکرار نشد ونمیشود، این چه نوع اسلام و ناسیونالیزم وآزاده گیست که اگر قوای یک کشور خارجی باساس دعوت دولت دارای حاکمیت وقت بوطن ما آورده شد،اقدامی بود ضد اسلامی،غیرافغانی وطنفروشانه،غیر ملی وخاینانه ، ولی تشریف آوری قطعات کاملا ً محدود(!) در حدود 20 کشور امریکایی واروپایی غیرمسلمان، تحکیم بخشندهً حاکمیت ملی  واسلامی،غرورافغانی، تامین کنندهً نظم وثبات وضامن قطعی پیشرفت افغانستان بسوی قله های شامخ پیروزی وافتخارمیباشد.                                         

           آیا وظایفی را که فعلا ً نیروهای امریکایی ومتحدین خارجی ودا خلی آن در شهر ها وقشلاق های وطن ما در امور جنگی بپیش میبرند با وظایف ومکلفیتهای عسکری اردوی جمهوری دموکراتیک افغانستان وقطعات نظامی شورویها، نمی توان مقایسه کرد تقریبا ًیکسان دانست، آن جنگها در دیروز علیه تجاوز خارجی بود،مقاومت در برابر تروریزم، تحجر، بنیادگرایی وافراطییت مذهبی بود،جنگ ومقاومت علیه آدم کشان  بیرحمی بود که هزاران انسان را زنده بگور میکردند، زنده پوست می کندند، به هیچ کس بشمول معلمین  شرافتمند واطفال خورد سال مکتبی ،بزنان وپیر مردان  رحم نمیکردند هر کسی را میکشتند وهر آبادی وعمارتی را آتش میزدند ومنفجر میساختند، هیچ جُنبنده ای بدون اجازهً آنها نباید حرکت میکرد ولو موترهای حامل مواد غذایی ومسافرین بیگناه میبود در غیر آن باید طعمهً آتش میشد ویا غارت میگردید.                                                 

     آن جنگ ها، باوجود کل اشتباهات وخساراتی که ببار آورد برای تحقق اهدافی بودکه امروز حتامشهورترین چریکهای مجاهد ویا سرکرده گان دینی – سیاسی ونظامی وآشتی ناپذیرترین آنها با دموکراسی وآزادی، دررکاب غرب غیرمسلمان  برایتحقق آن از سر مجبوریت و نا گزیری وبیچاره شدن، علیه برادران مسلمان دیروزی شان می جنگند، خودرا دموکرات میدانند وبرای کسب اعتماد سروریش خودرا کوتاه واصلاح کرده اند  درحالیکه تا همین دیروز افتخار شان این بود که ریشهای مبارک شان پاکی نخورده بود، ولی امروز ازترس زور وبرای حفظ چوکی وقدرت، آن افتخارات خودرا یا نابود کرده اند ویا کم ساخته اند.       

 

  پس جواب خونهای بیشماری را که بجرم تراشیدن ریش ریختانده شدند کیها  باید بدهند؟ واگر مبارزه علیه بنیاد گرایی وتروریزم مشروعیت دینی واعتبار قانونی دارد چرا خون هزاران بیگناه را بجرم  کج سیر کردن بملا ، نرفتن بمسجد وپوشیدن لباس فرنگی وغربی و سر لُچی(زنان ومردان) ریختند در حالیکه امروز اکثرًا خودشان لباسهای عصریتر وفرنگی تر را میپوشند ومدد معاش ماهوار فرنگیها را میگیرند وبا آن زنده گی با عزت(!) خود را ادامه میدهند.

      لذا میبینیم که نا سیونالیزم با عقاید خشک ومیان تهی فاصله داردوطنپرستی و ناسیونالیزم بمعنی بسته کردن دروازه های یک کشور بروی تمام افکار وعقاید مفید نیست هیچ کشوری به تنهایی خود بپا ا یستاده نمیتواند، تعصب کور، خارجی ستیزی ورد تمام عقاید مفیده وسازندهً سایر ملل جهان وعدم ا ستفاده  از دست آوردهای عظیم علمی، تخنیکی واقتصادی جهان در راًس دول غربی جفا در حق وطن وملت عقب گذاشته شدهً ماست، از طرفی این تعبیر نیز غیر واقعی است که اگر متجاوز مسلمان باشد ،فرق نمیکند واگر همدین ما نباشد باید حتما ًدر برابرش جنگید وجهاد کرد، امروزبچشم سر مشاهده میکنیم که ازعربستان نامی و اسلامی شروع تا عراق ، پاکستان، کشورهای آسیای مرکزی وقفقاز( اسلامی) ودر ده ها کشور دیگر اسلامی ومسیحی قوای نظامی امریکا موجود است ومطابق  پلان  و ومنافع خودش ویا منافع مشترک با دولتهای آن کشورها عمل میکند.                 

    درحالیکه متجاوز ،متجاوز است ،کفر ومسلمان ندارد وکفر هم کفر است کفر روسی وامریکایی ندارد وعقاید وارداتی وارداتیست آسیایی واروپایی ندارد، ما بحیث یک ملت قدیمی بارها دین وفرهنگ خودرا بزور شمشیر به هند وستان  ومناطق دیگری درشمال وغرب وطن خود صادر وبالای مردم به جبر وزور قبولانده بودیم ، وقتی مبارزه علیه ایدولوژی های خارجی فرض ویا ضروریست چرا علیه افکار صادراتی خود  قرار نمیگیریم، علاوتا ً درجهان امروزی چطور میتوان ازتاثیر علم،دانش،خبره وتبلیغات وسیع فرهنگی،رادیو تلویزیونی ا نترنتی که ضرورت به لشکر کشی نیز ندارد در امان باقی ماند ، درحالیکه دربسیاری موارد بآنها اشد ضرورت وجود دارد، دفاع از عقاید د ینی وسنن پسندیدهً ملی رابا در قفس نگهدا شتن اولاد وطن وبستن درهای رادیو، تلویزیون،برچیدن سته لایتها،حبس وزندانی کردن نویسنده گان، توهین وتحقیر محصلین ومتعلمین وکشت تخم نفرت وکینه علیه تمدن،ترقی  وفرهنگ جهانی نمیتوان عملی ساخت باید در کلیه موارد بسوالات مردم پاسخ داد وقناعت آنهارا فراهم کردوسطح درک وآگاهی ملی را ارتقا بخشید ،فقط از راه دانش وعلم میتوان جلو افکار خرافی و تهاجم فرهنگی را گرفت ،دُره ،شلاق ،صدورحکم تکفیر واهانت به صاحبان قلم ،علم ودا نش مفید تمام نمیشود ،برعکس واکنشهای تند وبدی را درقبال دارد.                                                                                                              آیا مردمان عراق،ایران ، کویت ، صحرا ی غربی، پاکستان، بنگله د یش،المغرب وسایر کشورهای اسلامی که خونهای همدیگر راریختند از دشمنان متعرض ومسلمان  شان با گرمی استقبال کردند ویا اینکه تاهنوز بین شان دشمنی وعداوت باقی مانده است، لذا دشمن ومتجاوز کفر ومسلمان نیز ندارد، ازطرفی با کمال تا ًسف دین ومذهب واحد وزبان مشترک نیز باعث وحدت ملی نگردیده ونمیگردد، باید منافع مشترک ومتقابل انسانها ،گروه ها وملتها را طرف توجه جدی قرار داد بناًدرپهلوی در نظر گرفتن پیشنها دات بالا   برای  تا ًمین   وحدت ملی،  عدالت اجتماعی،تحقق دموکراسی وسعادت ا نسان،واعظان وناصحان دینی ورهبران سیاسی باید خود نمونهً تقوا وصداقت با شندوبهمراهان ومردم خود دروغ نگویند.     اگر نزدیکی با کشورهای غیر اسلامی نارواست چرا بزرگان اد یان ابراهیمی تا حال چندین بار در واتیکان مسیحی گردهم آمده وبرای نزدیکی ادیان سه گانه کار وفعالیت میکنند، باین منظور بزرگان،علما ومدعیان بزرگی دینی همهً ادیان خاصتاً  دروطن ما مکلفیت اخلاقی ودینی دارند تا دین خدا را تعبیر وتفسیر غرض آلود نکنند واز دریچهً منافع  تنگ شخصی خود هرکسی را ملامت و برا ًت  ندهند   و وبگذارند دین خدا در خدمت مخلوق خدا، بدون تعصب ومداخله مورد استفاده قرار گیرد وزمینه برای دین گریزی ویا عقده گرفتن ازدین آنهم باثر تفسیر نادرست ازدین ویا برخورد توهین آمیز نسبت به ا شخاص از طرف متولیان امور مساعد نگردد ودین خدا وسیلهً تفاهم ونزدیکی شود نه آنکه آن را برای پارچه پارچه کردن بیشتر مردم مورد استفاده قرار دهندوطوری عمل کنند که برداشتهای مبنی   بر  مخالف بودن دین با تحول ودموکراسی رادر نزد بسیاری ها به حقیقت تبدیل کنند که این نیز بر دشواریها ومشکلات مردم ما خواهد افزود.    

 

   اخیرا ً میخواهم توجه جدی اهل سیا ست ومبارزان ملی- مترقی را باین امر معطوف بسازم، که کشیده گی های شخصی وتدا وم اختلافات بی مفهوم آنها، گناه بزرگیست که بوسیله ًآنها ا نجام وعملی گردیده ولی کفارهً آن بوسلهً مردم خوب ونیروهای واقعی جریان ترقی خواهی ووطنپرستی با قیمتی گزاف تا حال پرداخته شده  وپرداخته میشود، باید باین جفا وگناه هرچه زودتر خاتمه داده شده وزمینهً آن فراهم گردد تاگروه ها وامکانات عظیم وطنپرستی سمت وسوی مفید پیدا نموده بحیث چشم وچراغ مردمیکه باید از تاریکی وظلمت بطورسالم بیرون شده بتوا نند مورداستفاده ًبموقع قرار گیرند،زیرا مردم ما میگویند که خینه فقط قبل ازعید بدرد  میخورد نه بعد از آن.                                                                               در وطنی که شمع ضعیف دموکراسی دارد از طرف ابر سیاه توام با تند باد ویرانگر که خرابیهای قبلی آن هرگز باید از یاد نرود، به خاموش شدن تهدید میگردد خموشی وبی تفاوتی نیروهای دموکراتیک وترقیخواه، صرف نظر ازینکه چه نوع برخوردی با آنها در زمینهً نجات آن شمع صورت میگیرد از اهمیت حیاتی برخوردار است، نمیتوان تعلل وبیتفاوتی را بیشتر ازین توجیه کرد، باید بخود آییم وبا درک رسالت ودین ملی وا نسانی،اولا ًاتحاد وهمبستگی صادقانه ودورازلفاظی را بر پایهً اصول وپرنسیپهای که هرکدام ما در حرف وگفتار، خودرا حامی آ نها می دانیم بوجود آورده  باده ها گروه خورد وبزرگ ترقی خواه وعاشق آزادی ودموکراسی بدون در نظر داشت تهمتها وافتراآتی که درحق ما بکاربرده اند ویا ما نثار آنها کرده ایم، متحد ویکسو شده ا جازه ندهیم که عفریت ارتجاع وجلادان کهنه کار، برسم پار وپرار،دموکراسی وترقیخواهی رابار دیگر تسلیخ نموده وبه چوبه دار بکشند، یک لحظه غفلت بیشتر گناه وجرم غیر قابل بخشش را درقبال داردو عاملین آن هرگز نباید مورد عفو ملت ونیروهای وطنپرست  قرار گیرند.  

 

        

ای فغان از یارناجنس ای فغان        همنشین نیک جویید ای مهان   

 عقل راافغان زنفس پُر عیوب         همچو بینی بدی بر روی خوب  

عقل می گفتش که جنسیت یقین       از رهً معنیست نی از آب وطین                                                   

                                                                        ( جلال الدین بلخی)

 


November 1st, 2005


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
گزیده مقالات